ÉLET(T)REND:
6. oldal, nyitókép: A szakadékba való lezuhanástól (= szétesés felé sodródás, 9. oldal) Isten törvényei és az együttélés szabályai védenek.
ELSŐ FEJEZET: TARTÓPILLÉREK
CÍM: I./1. Isten az életemben?
CÉL: Elvezetni a diákokat a szabályok helyes értelmezésére
TEOLÓGIAI HÁTTÉR:
A szövetség (héberül: berit, latinul: testamentum) szerződés két fél között, amelynek meghatározott célja és feltételei vannak. Az Ószövetség kapcsán több szövetségről is beszélünk: az ádámiról (Ter 2), a nóéiról (Ter 9), az ábrahámiról (Ter 12) és a mózesiről (Kiv 19). Az Isten és ember között kötött szerződéseknek a közös célja mindig ugyanaz: elvezetni az embert arra a teljességre és boldogságra, amelyet a Teremtője neki szán. Ennek útja a szerződési feltételek betartása – ilyen a szerepe a Tízparancsolatnak is (Kiv 20). A törvény tehát olyan útleírás, amelyben Isten rögzíti, hogy miként juthatunk el biztosan a végső célunkhoz.
A törvény nem függeszti fel az ember szabadságát, hiszen mint minden szerződés, így ez is megkívánja, hogy önként mondjunk rá igent. Lehet szolgai módon, a formák külsődleges betartásával is engedelmeskedni a törvény előírásainak, de ez tökéletlen magatartás. A célt, az ideális viszonyulást maga a törvény fogalmazza meg: „Szeresd Uradat, Istenedet szíved, lelked mélyéből és minden erőddel” (MTörv 6,5).
KÉPEK MAGYARÁZATA:
A borítókép (hátizsákos srác a függőhídon), illetve a belső címlapon található kép (sportcipős láb) egyaránt a könyv alcímére utal: „Az élet útjára tanítasz engem” (Zsolt 16,11). A borítókép hátizsákja előreutal ugyanakkor a III. fejezet utolsó leckéjének mondataira: „A legkisebb élményed, jócselekedeted, segítséged, bátorításod szó szerint örökre beléd ég. Végül ezt a sok-sok pillanatot magaddal viszed Istenhez. Gondolj bele: ugye nem mindegy, milyen »csomaggal« érkezünk meg az örökkévalóságba?”
6. oldal, nyitókép: A szakadékba való lezuhanástól (= szétesés felé sodródás, 9. oldal) Isten törvényei és az együttélés szabályai védenek.
ÓRAVÁZLAT: | |
Heti 1. órában történő katekézishez | Heti 2 órában történő katekézishez |
|
1.óra:
2. óra:
|
BESZÉLJÜK MEG — SZEMPONTOK:
7. oldalhoz
– Melyek számukra azok a helyek, ahol leginkább szabadnak érzik magukat? Séta egyedül a természetben? Zenei fesztiválozás, partizás? Nyaralás vízparton? Extrém sportok? Más egyéb?
– Mit jelenthet az, hogy a saját szabadságom a másik ember szabadságának a határáig tart?
– Észrevették már, hogy az életünk legfontosabb kapcsolatai tulajdonképpen kötődések, ami kötöttséget is jelent ugyanakkor? Ezek a kötöttségek mégsem tűnnek nehéznek.
9. oldalhoz
– Számukra a vallásgyakorlás jelent-e istenkapcsolatot? Ha igen, hogyan ápolják azt? Szerintük a 10 parancsolat törvényei tartanak is, vagy csak korlátoznak? Mondjanak példákat erre!
– Ahogy felszínes kapcsolatokat nem érdemes fenntartani, úgy a felszínes vallásosságnak sincs sok értelme. Miért lehet az, hogy sok ember vallásossága, vagy éppen hitetlensége felszínes,átgondolatlan, megalapozatlan?
– Gondoltak-e arra, hogy a bűn tulajdonképpen becsapja azt, aki elköveti? Nevezzenek meg bűnöket, és gondolják végig a nyereségeket és a veszteségeket is, amik azzal járnak!
– Mik a tapasztalataik, érzik azt, hogy az egyház segíti őket abban, hogy Istennel éljenek? Mi az, ami inkább riasztó számukra? Mit tehetnének ők az egyház jobbítása érdekében?
FELADATOK MEGOLDÁSA:
7. oldal:
Mi jut eszedbe a szabadság szóról? Minden betűvel írj egy tulajdonságot róla!
Az alábbi szavak csak javaslatok, mert a feladat megoldása szubjektív. Kérjük a diákoktól, hogy magyarázzák meg a kapcsolatot a szabadság és az adott szó között!
szabad döntés, szólásszabadság,
akarati jellegű
boldogság, békesség
autonómia, alkotói szabadság
döntési képesség
szuverenitás, szünidő, szabadnap
álom
gát (mint a szabadság ellentéte)
8. oldal
1. MÁRKA
2. MÁRTA
3. PÁRTA
4. PORTA
5. POSTA
6. PESTA
7. PISTI
8. FESTI
9. FENTI
10. MENTI
11. MENNI